środa, 6 lipca, 2022

Kolejny kanał na Mazurach zostanie wyremontowany

Kanał Węgorzewski zostanie przebudowany i dostosowany do potrzeb bezpiecznej żeglugi na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Koszt remontu to blisko 21 mln zł. Prace potrwają do października przyszłego roku.

Umowa na modernizację Kanału Węgorzewskiego została podpisana 22.11.2021 roku. Prace zakładają przywrócenie odpowiednich parametrów technicznych, niezbędnych głębokości nawigacyjnych oraz zapewnienie drożności Kanału. 

– Rewitalizujemy wszystkie najważniejsze kanały na jeziorach mazurskich. W chwili obecnej zmieniamy oblicze Mazur, inwestujemy 300 milionów złotych. Mamy też świadomość, że jest  to dodatkowy impuls dla rozwoju tego regionu. Globalnie inwestujemy ponad 20 mld zł w rozwój gospodarki wodnej. Planujemy też kolejne inwestycje – powiedział Prezes Wód Polskich Przemysław Daca.

Kanał Węgorzewski jest kanałem żeglownym na szlaku głównym Pisz – Węgorzewo w systemie Wielkich Jezior Mazurskich. Jego długość to 920 m. Prace będą polegały na rozbiórce zniszczonych umocnień brzegowych i wykonaniu nowego umocnienia brzegów kanału. Oczyszczone i udrożnione zostanie także koryto kanału. Prace odmuleniowe zostaną wykonane do głębokości 1,6 m.  Koszt remontu Kanału Węgorzewskiego to blisko 21 mln zł prace potrwają do października przyszłego roku.

– Mam pewność, że inwestycja na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich otworzy nowy rozdział rozwoju branży turystycznej dla Węgorzewa. Dziękuję za dobrą współpracę Wodom Polskim – oznajmił Krzysztof Kołaszewski, burmistrz Węgorzewa.

– Współpraca rządu i samorządów staje się impulsem dla rozwoju gospodarczego Mazur – dodał burmistrz Giżycka Wojciech Iwaszkiewicz.

– Mazury zyskają lepsze i bezpieczniejsze szlaki wodne – podkreślił poseł Wojciech Kossakowski.

Prace trwają także na rzece Węgorapie, która jest rzeką żeglowną i częścią szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Za blisko 22 mln zł rozebrane i wykonane nowe zostaną istniejące zniszczone umocnienia brzegowe, a także odbudowana kamienna kierownica (główka wejściowa na lewym brzegu rzeki Węgorapy z jeziora Mamry) i istniejący narzut kamienny. Celem inwestycji jest zabezpieczenie brzegów rzeki Węgorapy przed rozmywaniem spowodowanym zarówno przez naturalne procesy powodujące erozję brzegu, ale także jednostki pływające.  Prace potrwają do marca 2023 roku.

Oba zadania realizowane są w ramach III – ostatniego etapu projektu pod nazwą „Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy „Guzianka II” i remontem śluzy „Guzianka I”/ Etap III – remont śluzy „Guzianka I”, remont śluzy i jazu w Karwiku, jazu w Kwiku, udrożnienie szlaku wodnego WJM poprzez prace hydrotechniczne przy kanałach i ich połączeniach z jeziorami, przebudowa i umocnienie 3 kanałów i rzeki Węgorapy, przebudowa nabrzeża jezior: Mikołajskie i Niegocin.

O konieczności i ważności inwestycji na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich świadczy zainteresowanie wodniaków tym regionem.  W minionym sezonie żeglugowym – od maja do października –  przez system dwóch śluz Guzianka I i Guzianka II prześluzowanych zostało blisko 20 tysięcy jednostek pływających. Dwumetrową różnicę poziomów wody pomiędzy jeziorami Guzianka Mała i Bełdany pokonało przez „starą” Guziankę prawie 7 tysięcy jednostek, zaś przez nową – oddaną do użytku w ubiegłym sezonie – prawie 13 tysięcy. Guzianka II znacznie odciążyła wysłużoną śluzę Guzianka I. W tym sezonie żeglugowym nie było już wielogodzinnych kolejek oczekujących na śluzowanie. Przeprawy odbywały się na bieżąco, a wodniacy i żeglarze wielokrotnie podkreślali, że zmienił się komfort i skrócił czas samego śluzowania.

Szlak Wielkich Jezior Mazurskich jest najpopularniejszym i najpiękniejszym szlakiem żeglugowym północno-wschodniej części Polski. Tak rozległego ciągu jezior, umożliwiającego uprawianie wszystkich rodzajów turystyki wodnej, a równocześnie tak urozmaiconego, nie ma w żadnym z państw Europy. Główny szlak Wielkich Jezior Mazurskich zaczyna się na jeziorze Brzozolasek w pobliżu miasta Pisz, a kończy się na Kanale Węgorzewskim w Węgorzewie. Długość szlaku w linii prostej to 111 km.

źródło: Wody Polskie

Powiązane artykuły

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Media Społecznościowe

5,231FaniLubię
1,524ObserwującyObserwuj
121SubskrybującySubskrybuj

Najnowsze artykuły

Najnowsze komentarze