Od 8 lutego 2022 roku w Pieckach będzie można obejrzeć prace Pablo Picasso, uznawanego za jednego z najwybitniejszych artystów XX wieku. Wystawa „Pablo Picasso. Grafika Nieokiełznana” składać się będzie z 41 grafik artysty.
W 1937 roku jeden z czołowych marszandów międzywojennego Paryża – Ambroise Vollard zamówił u Picassa okolicznościową tekę grafik – akwafort. Zawierała ona 5 zestawów tematycznych i zatytułowana została „Suita Vollarda”.
– Na wystawie możemy zobaczyć niektóre prace z tej teki, sygnowane przez artystę. We wszystkich przewija się motyw fascynacji antykiem, raz kultu raz aktu – informuje Alicja Naworska-Kotelon, dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury „Pegaz” w Pieckach.
Technika linorytu reprezentowana jest na wystawie przez prace wykonane w latach 60., (teka Linogravures). Tematycznie nawiązują one do popularnych w twórczości Picassa motywów bachanalii czy korridy. Szczególnego smaku kolekcji dodają staloryty poświęcone tematyce erotycznej. Prace, które będzie można obejrzeć w Pieckach, są perfekcyjnie wykonanymi stalorytami w 1969 roku przez wydawnictwo amerykańskie Avangarde. Frywolne, ale i nieco żartobliwe, są kwintesencją natury samego artysty.
W 1959 roku Picasso wykonał na zamówienie tekę grafik z okazji 80. rocznicy powstania wieży Eiffla. Grafiki zostały wydane przez znane paryskie wydawnictwo „Montmartre”. Na wystawie eksponowane są odbitki oryginalnych matryc z tej teki, przeniesione na płyty cynkowe i sygnowane przez artystę ołówkiem. Stylistyka i tematyka tego cyklu nawiązuje do motywów antycznych. Heliografiki, z powracającym motywem malarza i modelki oraz clownów to jedne z piękniejszych prac eksponowanych na wystawie w Pieckach. Przypominają swym charakterem lawowane tuszem rysunki bądź akwarele. Sygnowane przez artystę, wydane zostały przez wydawnictwo „VerveMourlot”.
– Ozdobą wystawy są wielkoformatowe litografie barwne, pochodzące z kolekcji Mariny Picasso, wnuczki malarza. Ich stylistyka jest bardzo różnorodna – od postkubistycznej deformacji, poprzez realistyczny monumentalizm form, aż po ascetyczną kreskę. Kolejny cykl graficzny Wojna i Pokój z 1954 roku jest reprezentowany na wystawie w formie barwnych litografii. Wystawę dopełnia czarno-biała fotografia i autograf artysty – dodaje Alicja Naworska-Kotelon.