O Warmii jest coraz głośniej, a to za sprawą Szlaku Świętej Warmii. Projektu, który od dwóch lat tworzy i promuje Powiat Olsztyński. Są książki, mapy, multimedia, gadżety i pamiątki turystyczne. I jest zainteresowanie marką ze strony mediów regionalnych i ogólnopolskich.
Poznańska firma Press Service poddała analizie pod kątem obecności w mediach w 2021 roku marki – SZLAK ŚWIĘTEJ WARMII ponad 1100 tytułów prasowych, 5 milionów polskojęzycznych portali internetowych, najważniejszych mediów społecznościowych oraz 100 stacji radiowych i telewizyjnych. Publikacje podzielono ze względu na: wydźwięk medialny (pozytywne, negatywne, neutralne), wielkość (na artykuł, notkę, wzmiankę), rodzaj medium (na internet, prasę, radio, telewizję) oraz profil medium (na media specjalistyczne, regionalne, ogólnoinformacyjne, ekonomiczne). Zgromadzony materiał przeanalizowano za pomocą technik służących badaniu efektywności działań PR. W tym celu użyto wskaźników: zasięgu, dotarcia przekazu do odbiorcy oraz szacunkowego ekwiwalentu reklamowego.
– W ubiegłym roku w mediach tradycyjnych i społecznościowych ukazało się ponad 550 publikacji na temat naszego szlaku – mówi Wojciech Szalkiewicz, rzecznik prasowy i szef promocji Starostwa Powiatowego w Olsztynie. – Analiza dokonana przez Press Service potwierdza, że stworzony przez nas produkt turystyczny jest już marką rozpoznawalną, a jego promocja przy wykorzystaniu przede wszystkim narzędzi public i media relations jest efektywna. Warmia dzięki tym działaniom wychodzi z cienia Mazur.
Informacja o Szlaku Świętej Warmii dotarła w ubiegłym roku do prawie 3 milionów odbiorców. Ekwiwalent reklamowy publikacji został oszacowany na blisko 1,3 miliona złotych. – Nasz cel, czyli zbudowanie świadomości tej marki, osiągnęliśmy. Przy stosunkowo niewielkich nakładach finansowych stworzony przez nas brand trafił do możliwie największej liczby osób zainteresowanych tym projektem turystycznym – dodaje Wojciech Szalkiewicz.
Szlak to propozycja poznania regionu obejmująca szesnaście „stacji”, które tworzą lokalne sanktuaria oraz miejsca związane z ludźmi i historią biskupstwa warmińskiego. Jego uzupełnieniem są Okolice Szlaku Świętej Warmii, z propozycją kolejnych szesnastu ciekawych warmińskich atrakcji.
W październiku, podczas uroczystej gali regionalnego Festiwalu Promocji Gospodarczej, Andrzej Abako, starosta i Joanna Michalska, wicestarosta odebrali z rąk marszałka województwa wyróżnienie w kategorii „Promocja ogólna” w konkursie „Pro Warmia i Mazury 2020” dla Powiatu Olsztyńskiego za projekt Szlak Świętej Warmii.
Zwieńczeniem działań promocyjnych było powstanie w grudniu ubiegłego roku Stowarzyszenia Szlak Świętej Warmii skupiającego ponad trzydzieści samorządów gminnych i powiatowych, które wspólnie chcą rozwijać ten projekt.
W ubiegłym roku powiat w różny sposób związał też promocję Warmii i Szlaku z postacią jej najsłynniejszego mieszkańca – wszak „Kopernik był Warmiakiem”. Jego staraniem wydane zostały dwie książki mu poświęcone. Z okazji jubileuszu 500-lecia obrony miasta przed Krzyżakami przy budynku starostwa powstał Zaułek Botaniczny Mikołaja Kopernika, gdzie zgromadzono wszystkie rośliny, w nazwie których pojawia się jego nazwisko. Do kalendarza wydarzeń regionalnych pod datą 8 listopada wpisano również „Dzień Kopernika, administratora dóbr kapituły warmińskiej w komornictwie olsztyńskim”.
Wspólnie z partnerami olsztyńskie starostwo wprowadziło też na rynek pamiątek turystycznych nowe produkty: lilie odmiany Mikołaj Kopernik, Oleum Copernicus – naturalny olej rzepakowy tłoczony na zimno, Rosanke Copernicus – piwo warzone zgodnie ze średniowieczną formułą oraz Sublimat Winny Mikołaja Kopernika – panaceum na różne dolegliwości wyprodukowane według oryginalnej receptury wielkiego astronoma, a zarazem znamienitego lekarza. Sublimat zajął III miejsce w konkursie „Pamiątka regionu Warmii i Mazur 2021”, który organizowany był przez samorząd województwa warmińsko-mazurskiego.
źródło: powiat olsztyński