22-23 września 2021 r. Festiwal Filmowy WATCH DOCS. Prawa człowieka w filmie zawita do Mrągowa! To jedna z dwóch największych na świecie imprez filmowych poświęconych prawom człowieka prezentujących filmy dokumentalne, w których zaangażowanie na rzecz praw jednostki łączy się ze sztuką filmową.
Każdego roku na festiwalu pokazywanych jest ponad pięćdziesiąt światowej klasy filmów. Na międzynarodowym festiwalu w Warszawie, na festiwalu objazdowym w ponad trzydziestu polskich miejscowościach i w ramach festiwalu on-line rocznie ogląda je łącznie ponad sto tysięcy widzów. WATCH DOCS jest najstarszym festiwalem filmów dokumentalnych w Warszawie – pierwsza edycja festiwalu odbyła się w 2001 roku.
Jakie filmy zobaczymy w Mrągowie?
22 września (środa)
17.00 CO BĘDZIEMY ROBIĆ JUTRO?
8′ 2020 Białoruś, reżyseria: Maksim Szwed
Maksim Szwed o swoim pierwszym dniu wolności po aresztowaniu podczas mińskich protestów.
Milicja aresztowała Maksima Szweda podczas jednej z pierwszych powyborczych demonstracji w Mińsku. Przez kilka dni zastanawiał się, jaką Białoruś zobaczy po wyjściu z aresztu. Jak będzie wyglądał pierwszy dzień wolności? Co zjeść, czego się napić, dokąd najpierw pójść? To, co w końcu zobaczy, będzie jednak wspanialsze niż wszelkie wyobrażenia.
17.10 JAK MOGĘ CI POMÓC?
10′ 2020 Białoruś, reżyseria: Jekaterina Markawiec
Psychologowie-wolontariusze pomagają pobitym przez milicję uczestnikom protestów.
Jekaterina Markawiec przygląda się w swoim filmie psychologom, którzy założyli wolontariackie centrum pomocy dla osób poszkodowanych podczas protestów. Wyrzucenie z siebie traumatycznych przeżyć przynosi pobitym ulgę. Nie ma jednak wątpliwości, że niespotykana brutalność milicyjnych ataków pozostawi w ich psychice głębokie ślady.
17.20 JESZCZE BĘDZIE NORMALNIE
10′ 2020 Białoruś, reżyseria: Andrej Kuciła
Znana białoruska dziennikarka trafia do szpitala po pobiciu przez milicję.
Bohaterką powstałego dosłownie kilka dni po wybuchu masowych protestów na Białorusi filmu jest znana białoruska dziennikarka telewizyjna. Andrej Kuciła obserwuje ją w szpitalu, do którego trafiła po pobiciu przez milicję podczas demonstracji przeciwko sfałszowanym wyborom. Dlaczego, mając tak wiele do stracenia, zdecydowała się zaryzykować swoją pozycję i jak wyobraża sobie przyszłość?
17.30 POTOMKOWIE CYWILIZACJI ŁACIŃSKIEJ
38′ 2020 Polska, reżyseria: Robert Kowalski
Jak zmieniał się Marsz Niepodległości w Warszawie? 11 listopada – od 2016 do 2020 roku.
Ich celem jest „Wielka Polska Narodowa”. Wykrzykują to co roku, maszerując ulicami Warszawy 11 listopada, w dniu państwowego Święta Niepodległości. Zaczęło się w 1996 roku. Wtedy maszerowała tylko radykalna partia narodowców, Narodowe Odrodzenie Polski. Od 2010 roku ugrupowania skrajnej prawicy idą razem. ONR, Młodzież Wszechpolska, Autonomiczni Nacjonaliści i inni. W pierwszych, niedużych marszach manifestowano dumę narodową w jawnie faszystowski i antysemicki sposób. Mężczyźni w brunatnych koszulach wznosili ręce w hitlerowskim geście. Z czasem rzymski salut zastąpiono Bogiem, Maryją i krzyżem. Jednak mimo ostrożności organizatorzy nie są w stanie powstrzymać haseł antysemickich. „Żydzi precz, nasza polska rzecz” to doroczny standard. Marsz Niepodległości rósł z roku na rok. W 2018 defilowało już 250 tysięcy osób. Wśród nich Jarosław Kaczyński. Organizatorzy podkreślają, że uczestnicy to „zwykłe polskie rodziny z dziećmi”. Film przedstawia Marsze w latach 2016-2020. Na wszystkich obowiązywało nieformalne porozumienie z Policją o niewchodzeniu sobie w drogę. Na wszystkich manifestowano szowinizm, antysemityzm, rasizm i homofobię. Na wszystkich wieszczono rychłą śmierć wrogom ojczyzny.
18.15 PEWNEGO RAZU W WENEZUELI
99′ 2020 Wenezuela, Wielka Brytania, Austria, reżyseria: Anabel Rodriguez Rios
Czy władza pomoże uratować Congo Mirador – pływającą wieś na jeziorze Maracaibo? Czy jej mieszkańcy uratują władzę, trzymającą się już tylko dzięki korupcji i propagandzie?
Congo Mirador to pływająca rybacka osada na jeziorze Maracaibo. Choć widoki zapierają dech w piersiach, nie żyje się tu łatwo. Jezioro zarasta, wodę zanieczyszczają odpady z pobliskiej rafinerii. Jak w soczewce widać tu wszystkie problemy Wenezueli. Wieloletnie zaniedbania niewydolnego systemu, który, by przetrwać, posiłkuje się korupcją – na tyle powszechną, że nikt nawet nie próbuje jej ukrywać. Krzykliwą propagandę, maskującą chroniczne braki w zaopatrzeniu. Choć na ścianach wciąż wiszą plakaty z Chavezem, prawie nikt już tu nie wierzy w rewolucyjne ideały. Wioska rozłazi się w szwach – podobnie jak cały kraj. Głównymi bohaterkami filmu są dwie silne kobiety. Przedstawicielka lokalnej nomenklatury Tamara oraz nauczycielka Natalie, nie ukrywająca opozycyjnych sympatii. Choć stoją po przeciwnych stronach barykady, każda na swój sposób stara się walczyć o przyszłość Congo Mirador. Tymczasem zbliżają się wybory. Czy puste frazesy i obietnice wystarczą, by mieszkańcy wioski jeszcze raz poparli reżim, który nie ma nic więcej do zaoferowania? I czy Congo Mirador przetrwa choćby do końca filmu?
20.00 TYLKO DIABEŁ ŻYJE BEZ NADZIEI
85′ 2020 Szwecja, Norwegia, reżyseria: Magnus Gertten
Odkąd Dilya walczy o uwolnienie z uzbeckiego więzienia brata skazanego pod fikcyjnym zarzutem terroryzmu, jej życie zmienia się w thriller pełen zaskakujących zwrotów akcji.
Uzbeckie władze od lat bezwzględnie tłumią wszelkie przejawy rzeczywistego i wyimaginowanego oporu pod przykrywką „wojny z terroryzmem”. Bohaterka filmu Magnusa Gerttena od kilkunastu lat walczy o wolność brata, skazanego pod sfingowanymi zarzutami przeprowadzenia terrorystycznego zamachu. Podobnie jak większość politycznych więźniów uzbeckiej dyktatury Iskandar przebywa w owianym złą sławą więzieniu Jaslyk na pustyni. Jego siostra z czasem staje się jedną z najbardziej rozpoznawalnych uzbeckich działaczek na rzecz praw człowieka. Choć w końcu decyduje się na ucieczkę do Europy, niestrudzenie usiłuje zainteresować świat losem brata. Agenci uzbeckich służb specjalnych podążą jej śladem do Szwecji. Jednemu z nich uda się przeniknąć naprawdę blisko. Tymczasem Iskandar po latach postanawia przyznać się do zarzucanych mu czynów…
23 września (czwartek)
17.00 KIEDY JUŻ WIESZ
104′ 2020 Francja, reżyseria: Emmanuel Cappellin
Od klimatycznej depresji do poszukiwania praktycznych rozwiązań na trudne czasy.
Jakie to uczucie, kiedy już wiesz, że nie zdarzy się cud, który powstrzyma klimatyczną katastrofę? Jako zaangażowany filmowiec i aktywista, Emmanuel Cappellin postanowił poświęcić swój film kwestii globalnego ocieplenia. Podczas podróży do Chin na Pokładzie gigantycznego kontenerowca doznał załamania nerwowego. Klimatyczna depresja zmusiła go do przewartościowania życia i dokonania kilku kluczowych wyborów. Ale jego film nie jest kroniką wewnętrznych rozterek. Wychodząc od bardzo osobistych przeżyć, Cappellin nie traci z oczu szerszego kontekstu. Zamiast tworzyć kolejne ostrzeżenie przed nadciągającym kryzysem wskazuje, jak zminimalizować jego skutki. Odwiedza ludzi, którzy musieli nauczyć się radzenia sobie z ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi i ich następstwami. Rozmawia z ekspertami, którzy szukają praktycznych rozwiązań na trudne czasy. Z niełatwymi pytaniami, które stawia jego film, prędzej czy później będziemy musieli się zmierzyć wszyscy.
19.00 STOLEN FISH. KIEDY ZABRAKNIE RYB
30′ 2020 Wielka Brytania, Polska, Hiszpania, reżyseria: Gosia Juszczak
Globalizacja w pigułce – chińskie inwestycje w Gambii zabierają pracę miejscowym rybakom, zmuszając ich do emigracji.
Budowa chińskiej przetwórni ryb całkowicie zmienia sytuację mieszkańców Gunjur na gambijskim wybrzeżu. Kiedyś ryby były podstawą miejscowej kuchni i ekonomii. Dziś, łowione w przemysłowych ilościach przez gigantyczne trawlery i przerabiane na miejscu na mączkę, trafiają do Chin i Europy jako pasza dla zwierząt hodowlanych. Tymczasem gambijscy rybacy, pozbawieni pracy, zasilają szeregi migrantów szukających lepszego życia w Europie. Odsłaniając kolejne kostki globalizacyjnego domina, autorka filmu oddaje głos tym, którzy najwięcej tracą w tej grze.
19.30 TYSIĄC TÓG
12′ 2020 Polska, reżyseria: Kacper Lisowski
11 stycznia 2020 roku w Warszawie –prawnicy z 26 europejskich państw manifestują solidarność z polskimi sędziami walczącymi o niezależne sądy.
Warszawa, 11 stycznia 2020 roku. Sędziowie, prokuratorzy i adwokaci z 26 państw europejskich manifestują swoją solidarność z polskimi sędziami walczącymi o utrzymanie resztek niezależności sądownictwa. Maszerują w togach, ramię w ramię z polskimi kolegami, w wielotysięcznym tłumie oklaskujących ich warszawiaków. Dokumentując ten wzruszający epizod dramatycznej i dalekiej od happy endu walki o państwo prawa, Kacper Lisowski rozmawia też z uczestniczącymi w marszu tysiąca tóg europejskimi sędziami. Szczególnie mocno zabrzmi tu głos sędziego z Turcji, który z własnego doświadczenia wie, co to znaczy, kiedy taka walka jest już przegrana.
19.45 ZIELONE KŁAMSTWA
93′ 2018 Austria, reżyseria: Werner Boote
Za kulisami marketingu pseudoekologicznych produktów i firm.
Ekologiczne produkty – sposób na ocalenie świata przed katastrofą – czy sprytny marketingowy chwyt, napędzający konsumpcję? Werner Boote analizuje w swoim filmie rynek „zielonych” dóbr – począwszy od artykułów spożywczych a skończywszy na elektrycznych samochodach. Podróżując po świecie, zagląda za kulisy nowego, ekologicznego wizerunku korporacji. Demaskuje marketingowe strategie, które rosnącą świadomość społeczeństw Zachodu w kwestii ekologii potrafią wykorzystać do zwiększenia zysków. Pokazuje, jak często proste socjotechniczne triki wpływają na nasze postrzeganie danego produktu jako przyjaznego środowisku. Kiedy daliśmy sobie wmówić, że kupując „świadomie”, ratujemy świat? I że nasze zaangażowanie na rzecz środowiska może sprowadzić się właśnie do tego – do konsumenckich wyborów?