W ramach rozwoju sieci kolejowej związanej z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), Pełnomocnik rządu ds. CPK, Maciej Lasek, zatwierdził wybór wariantu inwestorskiego dla nowej linii kolejowej na odcinku Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko. Zatwierdzony wariant W14, o długości około 152 km, został wybrany jako najkorzystniejszy spośród czterech analizowanych opcji w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ).
Wariant W14 – najkorzystniejszy wybór
Wariant W14 został oceniony jako najlepszy ze względu na minimalną liczbę nieruchomości, które muszą zostać pozyskane w celu realizacji inwestycji, co zmniejsza skalę wywłaszczeń i koszty związane z budową. Ponadto, wariant ten uzyskał najwyższe oceny w analizach rozwojowych, technicznych i ekologicznych, co czyni go optymalnym rozwiązaniem. Linia ta obejmie modernizację istniejących fragmentów kolejowych, w tym odcinka Ostrołęka – Śniadowo – Łomża, oraz budowę 12 nowych punktów obsługi podróżnych.
Przebieg wybranego wariantu zaczyna się na stacji Ostrołęka. Nowy fragment linii nr 29 początkowo biegnie po śladzie istniejącej linii kolejowej nr 36 w kierunku wschodnim, a następnie za stacją Śniadowo kieruje się na północ, omija miejscowość Konarzyce od wschodu, by dalej przejść przez istniejącą stację Łomża.
Następnie nowa linia kolejowa przechodzi przez centrum Łomży wykorzystując zachowany do dziś wolny pas terenu pod budowę linii kolejowej i dalej mostem długości 1 km linia prowadzi nad doliną Narwi, by przejść między miejscowościami Piątnica i Czarnocin. Następnie nowa trasa mija od strony wschodniej miejscowość Pęza, od strony zachodniej Mały Płock i Kolno, dalej kieruje się na północ omijając Czerwone, Jeże, Turowo Duże i Borki od strony wschodniej. Następnie w rejonie miejscowości Babrosty łączy się z linią kolejową nr 219 i przechodzi przez istniejącą stację Pisz.
Po wyjściu ze stacji Pisz linia biegnie na północ w śladzie dawnej linii kolejowej Pisz – Orzysz i przechodzi przez istniejącą stację Orzysz, gdzie łączy się z linią kolejową nr 223. Dalej nowa linia omija od strony wschodniej Pianki, jezioro Ublik Mały, Konopki Wielkie oraz Miłki. Następnie od okolic miejscowości Bystry biegnie wzdłuż istniejącej linii kolejowej nr 38, by zakończyć bieg włączeniem w istniejącą stację Giżycko.
Prędkość i korzyści dla pasażerów
Projekt zakłada prędkość maksymalną dla ruchu pasażerskiego do 250 km/h, a dla pociągów towarowych 120 km/h. Dzięki temu czas przejazdu między Ostrołęką a Łomżą wyniesie zaledwie 18 minut, co znacząco poprawi komunikację w regionie. Podróż z CPK do Giżycka ma trwać około 2 godziny i 20 minut, co uczyni ten region bardziej dostępnym dla mieszkańców i turystów.
Przebieg linii kolejowej
Trasa nowej linii kolejowej rozpoczyna się w Ostrołęce, biegnie przez istniejącą linię nr 29 w kierunku wschodnim, przechodząc przez stację w Łomży i dalej na północ w stronę Pisza. Most nad doliną Narwi między miejscowościami Piątnica i Czarnocin oraz połączenie z linią kolejową nr 219 w Piszu to kluczowe elementy trasy. Linia omija jezioro Ublik, a jej końcowy odcinek biegnie wzdłuż linii kolejowej nr 38, kończąc w Giżycku.
Znaczenie dla regionu i kraju
Nowa linia kolejowa ma na celu nie tylko poprawę lokalnej komunikacji, ale również integrację Warmii i Mazur z ogólnokrajową siecią transportową. Projekt jest częścią szerokiego planu inwestycji CPK, który obejmuje rozwój Kolei Dużych Prędkości oraz budowę nowego centralnego lotniska w Polsce. Po zakończeniu inwestycji, CPK stanie się centralnym węzłem komunikacyjnym, łączącym główne miasta kraju i skracając czasy przejazdów.
Program CPK i jego przyszłość
Centralny Port Komunikacyjny to kluczowa inwestycja dla przyszłości transportu w Polsce. Zakłada on budowę nowego lotniska oraz systemu szybkich kolei, które połączą różne regiony kraju, poprawiając mobilność zarówno mieszkańców, jak i turystów. Docelowo lotnisko CPK ma obsługiwać 34 miliony pasażerów rocznie, z możliwością dalszej rozbudowy w przyszłości. Program CPK jest nie tylko strategicznym projektem infrastrukturalnym, ale także inwestycją w rozwój gospodarczy Polski.
źródło: CPK