Samorząd województwa chce zlikwidować komunikacyjne plamy w regionie. Już w najbliższym czasie mają szanse powstać pilotażowe linie Wojewódzkich Autobusowych Linii Komunikacyjnych.
Przewozy osób w publicznym transporcie autobusowym w regionie wykonywane są wyłącznie w oparciu o przepisy ustawy o transporcie drogowym, na podstawie zezwoleń udzielanych na wniosek przewoźnika.
Usługi te mają charakter komercyjny, są działalnością wykonywaną przez podmioty gospodarcze bez udziału środków publicznych, a więc nastawione są przede wszystkim na utrzymanie rentowności. Stąd głównym zainteresowaniem przewoźników cieszą się linie dochodowe, na których występują duże potoki pasażerskie.
Pomijane są trasy, na których pasażerów korzystających na co dzień z przewozów jest niewielu, co prowadzi do wykluczenia komunikacyjnego mieszkańców małych miejscowości, położonych poza głównymi szlakami komunikacyjnym.
Już w najbliższym czasie mają szanse powstać pilotażowe linie Wojewódzkich Autobusowych Linii Komunikacyjnych. Przedsięwzięcie będzie realizowane z budżetu samorządu województwa warmińsko-mazurskiego, planowane jest ponadto pozyskanie środków z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.
– Duży obszar i niewielka gęstość zaludnienia w znaczący sposób wpływa na system organizacji transportu publicznego w naszym regionie – mówi Gustaw Marek Brzezin, marszałek województwa. – Strategiczną rolę odgrywa tutaj dobra koordynacja, logistyka i planowanie połączeń w taki sposób, by możliwie najskuteczniej zaspokajały komunikacyjne potrzeby zarówno mieszkańców, jak i turystów odwiedzających Warmię i Mazury. Dzisiaj do wojewody warmińsko-mazurskiego trafi wniosek o pozyskanie rządowych funduszy, żebyśmy mogli zbilansować tę inwestycję.
- Początkowo połączenia będą realizowane na czterech trasach:
- Braniewo-Orneta (długość trasy: 47 km, koszt uruchomienia i funkcjonowania tej linii do końca 2021 roku wynosi 300 tys. zł),
- Gołdap-Olecko-Ełk (74 km, koszt: 475 tys. zł),
- Iława-Lubawa-Nowe Miasto Lubawskie (37,3 km, koszt: 240 tys. zł),
- Węgorzewo-Harsz-Pozezdrze-Kruklanki-Giżycko (41 km, koszt: 260 tys. zł).
– Chcemy być pewnego rodzaju katalizatorem, by odtworzyć czy wzmocnić potencjał przewozów autobusowych w naszym regionie – mówi Marcin Kuchciński, wicemarszałek województwa. – Planujemy na tych wszystkich trasach po sześć kursów na dobę – po trzy kursy tam oraz trzy kursy z powrotem.
Podczas planowania tras pilotażowych brane były pod uwagę cztery czynniki: brak dostępu do kolei, słabo rozwinięte połączenia komercyjne lub ich całkowity brak, stworzenie możliwości dotarcia do większych węzłów komunikacyjnych oraz potrzeby zgłaszane przez samorządy lokalne.
Plan zakłada, że Wojewódzkie Autobusowe Linie Komunikacyjne, ruszą już od 1 lipca.
źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego