Od 1 czerwca w Starostwie Powiatowym w Olsztynie nie będzie można już dokonać opłat gotówkowych. Płatności będzie można dokonywać tylko kartą lub przelewem.
– Firma, która do tej pory prowadziła w starostwie punkt kasowy, w maju kończy działalność. Postanowiliśmy nie szukać już nowego podmiotu, który mógłby świadczyć tę usługę, bo od prawie roku można dokonywać płatności kartą bezpośrednio przy stanowiskach obsługi interesantów. I ten system się sprawdza – mówi Joanna Michalska-Reda, wicestarosta olsztyński.
Urzędowe opłaty można też regulować, korzystając z bankowości elektronicznej i przychodzić do urzędu z wydrukiem potwierdzającym przelew. Informacje o numerach rachunków i kwotach, jakie należy uiścić z tytułu poszczególnych opłat, dostępne są na stronie internetowej starostwa. Gotówką należności można regulować na poczcie lub w oddziałach banków.
– Płatność kartą to dziś już codzienność, bo jest to bardzo wygodne forma wnoszenia opłat także naszych urzędowych Terminale znajdują się w naszym Wydziale Komunikacji i Transportu oraz w Wydziale Geodezji – dodaje J. Michalska-Reda.
Płatności bezgotówkowe to nie jest jedyna forma e-usług świadczonych przez olsztyńskie starostwo.
Od kilku lat z powodzeniem działa geoportal geodezyjny (powiatolsztynski.geoportal2.pl), który pozwala na dostęp do olbrzymiej bazy informacji dotyczących gruntów, budynków, sieć uzbrojenia terenu i danych topograficznych itp., przez 24 na dobę przez 7 dni w tygodniu. Bez wychodzenia z biura czy domu można załatwić także część spraw związanych z procesem budowlanym korzystając z serwisu e-budownictwo.gunb.gov.pl.
Z myślą o obywatelach została stworzona też platforma z kilkunastoma usługami elektronicznymi – konsultacje.powiat-olsztynski.pl/pl/e-uslugi. Jest prosta i intuicyjna. Wszystkie e-usługi po to, by łatwiej je było znaleźć, są pogrupowane w kategorie tematyczne. Mieszkaniec, by móc z nich skorzystać, musi założyć konto na nowej platformie i posiadać cyfrową tożsamość, czyli profil zaufany. Kolejny udogodnieniem dla interesantów są konsultacje społeczne, dzięki którym będą mogli podzielić się swoją opinią, stanowiskiem, pomysłem.
Od prawie dwóch lat funkcjonuje również elektroniczna kolejka do Wydziałów Komunikacji i Transportu oraz Geodezji, gdzie część spraw wymaga jeszcze wizyty w urzędzie.
– Idziemy w stronę jak najszerszego rozwoju usług elektronicznych. Mam nadzieję, że nową jakością będzie tu uruchomienie naszej nowej strony internetowej. Kończymy już prace nad jej architekturą, które idą właśnie w kierunku maksymalnych ułatwień dla naszych interesantów – dodaje pani wicestarosta.